Humor bij verandering

Humor inzetten bij verandering

Humor zorgt voor een lange termijn effect.

Onze werkdagen zitten vol met vergaderingen, bilateralen of ander overleggen. In die gesprekken wil je wat bereiken. Je wilt iets duidelijk maken, je wilt een voorstel doen of je wilt iemand ertoe zetten te veranderen omdat dat beter is voor hem en de organisatie. Onderwerpen die je wilt aankaarten kun je op een directe manier zeggen, je kunt het confronterend zeggen, je kunt het indirect, hypothetisch of als ‘het verhaal van de buurman’ vertellen. Maar je kunt het ook met humor doen. Waarom zou je dat doen? Humor heeft impact en zorgt ervoor dat er een verandering gaat optreden. Bovendien word het gesprek nog lange tijd onthouden.

Er zijn vele manieren om een ander te adviseren, coachen of zelfs te overtuigen. Veel mensen gebruiken een directe en vaak ook confronterende manier van communiceren en bereiken daarmee hun doel. In ieder geval bereiken ze een tijdje hun doel. Totdat de opmerking is ‘uitgewerkt’ en de ander weer terug valt in zijn oude gedrag. Dan begint de strijd opnieuw en moet je weer vertellen dat je bijvoorbeeld die houding niet accepteert en dat je toch had afgesproken dat hij het zou veranderen…

Een ware stelling is “mensen willen wel veranderen, maar niet verandert worden” Of te wel, de verandering moet vanuit de persoon zelf komen. Dan is er pas (intrinsieke) motivatie om een verandering echt stand te laten houden. ( en zelfs dan is het nog lastig…)

Humor helpt om te veranderen op de lange termijn

Hoe bereik je een lange termijn effect? Het antwoord is humor. Waar gelachen wordt, wordt geleerd! Zorg er dus voor dat een ander kan lachen om een bepaalde situatie, of om zijn eigen onhebbelijkheden. Dan is er in ieder geval sprake van erkenning. Een bijkomend voordeel is dat je grappige en leuke situaties beter onthoudt dan alle daagse dingen. Wanneer je iemand echt aan het denken hebt gezet, bepaalt de humor tevens de impact en dus een gedenkwaardig moment voor de langere termijn.

De lach over een moeilijke situatie kun je je nog lang herinneren. Ook wanneer je je weer op het oude pad begeeft. Door die herinnering heb je op dat moment een keuze, doe ik het weer op de oude manier of blijf ik op het nieuwe pad? Een mooie bewustwording!

Hoe zorg je dat je humor in je gesprekken brengt?

Je kunt humor in je gesprekken brengen door te provoceren. Die provocatie moet puur en alleen het doel hebben om de ander verder te helpen. Hoe doe je dat?

  1. Je zorgt dat je een goed empatisch contact met je gesprekspartner hebt (altijd face to face).
  2. Je benoemt de positieve kant van het probleem of de situatie waar de ander mee zit.
  3. Bij het uitspreken van die glanszijde gebruik je veel intonatie. Een stemmetje, zachter praten, langzamer praten… In ieder geval moet duidelijk worden dat je provoceert.
  4. Je geeft extra uitleg aan de positieve kant van het probleem door er nog meer voordelen over te verzinnen.

Bijvoorbeeld
Iemand komt bij jou binnen en vertelt je heel serieus dat ‘het’ zover is. ‘Het’ is obesitas! Onze normale reactie is dan vaak: je moet gaan sporten, gezond eten, een dietist raadplegen of naar de dokter gaan om te laten onderzoeken of er iets met je schildklier is…

Als je provoceert doe je dat niet. Je zorgt dat je diep in je hart het beste met de persoon voor wilt hebben. Vervolgens benoem je de positieve kant van deze situatie.

“Hoe fijn Karel… De afgelopen jaren was het vlees noch vis. Nu hoor je ergens bij. Je bent deel van een groep. Velen willen dat ook maar kunnen het niet.” 

Je zorgt er dus wel voor dat er humor doorklinkt in je verhaal door veel intonatie te gebruiken. Vervolgens geef je nog wat extra uitleg met diezelfde intonatie en humor. Bijvoorbeeld:

“Het is juist fantastisch… Nu zijn er ook instanties die met jou aan de slag willen, er worden speciale programma’s voor je georganiseerd en je kunt aanspraak maken op speciale potjes.”

Dit gesprek kan nog doorgaan met meer positieve kanten van obesitas zijn. Namelijk die mensen zijn gezellig, zij zeggen geen nee als je met een traktatie komt. Bovendien zien ze er vaak jonger uit, want het vet in het gezicht zorgt dat je minder rimpels hebt… enz.

Provoceer alleen face to face
Ondanks dat ik enorm mijn best doe om humor door te laten klinken in mijn verhaal en erbij schrijf dat ik bovenstaande dingen alleen maar zeg omdat ik het beste met de ander voor heb, blijft de kans groot dat jij nu zegt: Dit kun je niet maken!

Tekst is slechts 7% van onze communicatie. Een provocatie kan alleen succes hebben als de andere 93% er ook bij komt. Intonatie en non-verbale communicatie. Dan alleen heeft het bovenstaande voorbeeld effect en zal de obesitas persoon moeten lachen en zeer waarschijnlijk besluiten dat hij gebruik gaat maken van die extra voorzieningen.

 

Geschreven door gastblogger: Erica Risiglione. Zij is directeur bij De Toekomstbus en leert professionals en organisaties provoceren om positieve veranderingen tot stand te brengen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *